: اشتباهات آشپزی که باعث چاقی می شن

به نظر شما، طبخ و پز در خونه گزینه ای به مراتب سالم تر از غذا خوردن در رستورانه؟ نظر بیشتر افراد در مورد این سوال مثبته در حالی که بعضی مواقع ممکنه این قضیه صحت نداشته باشه. براساس تحقیقات گذشته، زنان میانسالی که بیشتر وقت خود رو صرف طبخ و پز در خونه می کنن، از فشار خون بالا، دیابت و تری گلیسیرید بالا رنج می برن. پس جواب این سوال تا حد زیادی به رعایت نکات و به کار گیری مواد غذایی سالم وابسته. با ما همراه باشین تا از بعضی اشتباهات آشپزی که موجب بروز مریضی و اضافه وزن می شن، باخبر شید.

اشتباهات آشپزی مثل ناخنک زدن به غذا

ناخنک زدن هنگام طبخ و پز یکی از لذتای آشپزیه. معمولا وقتی سر سفره می شینیم، شروع به محاسبه مواد غذایی که مصرف کردیم می کنیم. پس کالری اون مقدار مواد غذایی که ناخنک زدیم چی می شه؟

یادتون نره خوردن مقدار کمی غذا هنگام آشپزی هم، ممکنه وزن شما رو بالا ببره. پس اگه از اون دسته آدمایی هستین که هنگام آشپزی ناخنک می زنید، سبزیجات کم کالری مانند خیار و فلفل دلمه ای رو خرد کنین و کنار دست تون بذارین تا ناخنک زدن به غذا رو از یاد ببرین.

مصرف زیادتر از اندازه کربوهیدرات

به عنوان کسی که واسه سلامتی خود ارزش زیادی قائله تلاش کنین به جای مصرف نون سفید، برنج معمولی و ماکارونی، در جفت و جور غذاها از مواد نشاسته ای سالم مانند کینوا، برنج قهوه ای و عدس استفاده کنین. مطمئن باشین این کار واسه سلامت شما فوق العاده خوبه. اما خوردن زیادتر از اندازه این فوق العاده ها هم باعث زیاد شدن وزن تون می شه. پس برابر با مقدار نیازتون کربوهیدرات استفاده کنین. 

درباره خواص کینوا بخونین.

هنگام آشپزی از این که دستور غذا رو تا حدی تغییر بدین و از مواد غذایی سالم تری استفاده کنین، ترس نداشته باشین. مثلا اگه داخل دستور جفت و جور غذایی از شکر استفاده شد، اگه احساس کردین می تونین مقدار شکر رو به نصف کم کنین یا کلا خط بزنین، این کار رو انجام بدین. پیشنهاد دیگری که در این رابطه به شما می کنیم، اینه که دستورات روش درست کردن رو از منابع و سرآشپزایی که به طبخ غذاهای سالم معروف ان، وردارین.

استفاده نکردن از ادویه جات

شاید شمام در شکلای جور واجور و اقسام جور واجور، ظروف ادویه در قفسه های کابینت تون کنار هم چیده اید که از اونا استفاده نمی کنین و بیشتر جنبه تزیینی دارن. یادتون نره خیلی از ادویه جات مانند پاپریکا، پودر کاری، فلفل و چیزای دیگه ای به جز اینا با مقدار کمی کالری می تونن مزه و طعم غذا رو بهتر کنن. علاوه بر این، اودیه ها شامل مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستن که از بروز خیلی از بیماریا جلوگیری می کنن. پس تلاش کنین هنگام آشپزی، ادویه و چاشنیای جور واجور رو امتحان کنین.

به کار گیری روغن زیاد

اشتباه عادی دیگری که ممکنه هنگام محاسبه کالری مصرفی تون انجام بدین. محاسبه نکردن مقدار روغن مصرفی هنگام آشپزیه. ریختن روغن بیشتر از اندازه کار ساده ایه اما کالری بالای روغن باعث اضافه وزن می شه.

پس اگه مایل به استفاده کردن مقدار بیشتری روغن در غذا هستین، حتما از روغنای گیاهی سالم مثل روغن زیتون و کنجد استفاده کنین. محققان مصرف دو قاشق چای خوری روغن زیتون برابر هشتاد کالری انرژی در هر وعده غذایی پیشنهاد می کنن. بهتره واسه اندازه گیری کالری روغن مصرفی تون، از قاشقای اندازه گیری استفاده کنین تا این اطمینان انجام بشه که بیشتر از اندازه روغن نمی ریزید.

به کار گیری مزه های چرب مثل پنیر

آشپزی در خونه سالم تره. اما این موضوع معنیش این نیس که هر قدر تمایل دارین مزه های چرب و پنیر به غذا اضافه کنین. در واقع طبخ و پز در خونه به افراد این امکان رو میده که چربی، کربوهیدرات و شکر کم تری مصرف کنن.

پختن بیشتر از اندازه غذا

یکی دیگه از اشتباهات آشپزی پختن زیادتر از اندازه غذاس. وقتی غذا بیشتر از اندازه پخته شه، علاوه بر این که طعم اون از بین میره، بلکه ارزش غذایی خود رو از دست داده و به کالری خالص تبدیل می شه.

جدا کردن پوست سبزیجات و میوه ها

ممکنه هنگام آشپزی عادت داشته باشین پوست سبزیجات یا میوه ها رو بکنین. بهتره این عادت رو ترک کنین. خیلی از سبزیجات، مواد مغذی مانند ویتامین A و C رو زیر پوست خود زخیره می کنن. پس به کار گیری این قسمت، واسه سلامتی خوبه.

مطمئن باشین با انجام ندادن همین اشتباهات آشپزی نه فقط زندگی سالم تری در انتظار شماس بلکه زودتر به وزن ایده آل تون می رسین. 

شما چه اشتباهات آشپزی مهمی رو در طبخ و پزتان مرتکب شدین؟

.

منبع : kalleh.com