اشتباهات بزرگ درمورد عرق کردن بدن

اشتباهات بزرگ درمورد عرق کردن بدن

بعضی از خیالات نادرست درمورد عرق کردن در جامعه وجود دارن که از نظر علمی وپزشکی به طور کامل نقض می شن و در این مقاله اونا رو واسه شما ذکر می کنیم. عرق کردن، وسیله ای واسه بدن هست که خودشو خنک نگه داره. عرق کردن بین ورزش های شدیدو مخصوصا در فضای باز یا هوای شرجی خیلی با اهمیته.

شاید فهمیده باشین که بعضیا نسبت به بقیه بیشتر عرق می کنن، مثلا مجبورند بین تمرین، همیشه با هوله صورت شون رو خشک کنن در حالی که بقیه، حتی با انجام تمرینات سخت هم عرق شون درنمی آید.عرق کردن، تنها یکی از راههایی هست که بدن با اون، دماش رو بازرسی میکنه. وقتی بدن گرم می شه به دو روش خودشو خنک میکنه؛

یکی این که جریان خون بیشتری وارد رگهای خونی در سطح پوست می شه تا بدن خنک شه. روش دیگه هم این که بدن با عرق کردن خودشو از گرمای کلی نجات می ده. در تموم بدن ما ۲ تا ۵ میلیون غده عرق هست. مقدار عرقی که بین ورزش می ریزید بواسطه این غدد هست و طیفی بین نیم لیتر تا ۳ یا ۴ لیتر داره.

باور اشتباه : اونایی که سالم ترن و اندام متناسب تری دارن، کمتر عرق می کنن

یکی از عادی ترین خیالات نادرستی که هست این هست که عرق کردن، علامتی هست که نشون می ده شما سالم نیستین یا اضافه وزن دارین. در واقع ورزشکاران واونایی که اندام تقریبا متناسب تری دارن، بین ورزش و فعالیت، زودتر از اونایی که سطح فیتنس شون پایین تر هست عرق می کنن. در فصل تابستون، تقریبا دو هفته زمان میبره تا با تمرین و ورزش در محیط گرم، بدن تون با اون گرما موافق شه.

بدن شما واسه وفق دادن خودش، حجم پلاسما رو در رگهای خونی زیاد می کنه تا شما بتونین مایعات و گرمای بیشتری رو به سطح پوست برسونین و رها کنین. پس وقتی بدن تون با شرایط محیطی خو گرفت، دیگه بین تمرین، زودتر عرق می کنین تا در خنک کردن بدن، مفیدتر باشین. پس زودتر عرق کردن یا کلی عرق کردن می تونه نشون دهنده این باشه که شما با گرما سازگاری پیدا کرده و سالم هستین.

واقعیت: مردها بیشتر از زنها عرق می کنن

کلا مردها بیشتر از زنها عرق می کنن اما ربطی به جنسیت شون نداره! این که چقدر عرق می کنین به وسیله جنسیت شما تعیین نمیشه بلکه به اندازه بدن تون وابسته. طبق تحقیقات انجام شده، آدمایی که اندام کوچیک تری دارن معمولا با افزایش جریان خون به سطح پوست، خود رو خنک میکنن. پس این افراد واسه خنک کردن بدن شون کلی وابسته به عرق کردن جهت رهایی از گرما نیستن.

اما افراد با چثهای بزرگ تر، بیشتر به واسطه عرق کردن دمای بدن شون رو پایین میارن. کلا مردها اندام ی بزرگ تری نسبت به زنها دارن و پس بدن شون با عرق کردن ازدماش کم میکنه. زنائی که چثهای ریزی دارن هم نسبت به زنائی که بزرگ تر هستن، کمتر عرق میکنن.

مزیت کمتر عرق کردن بین ورزش و تمرین این هست که افراد ریزه، راحت تر میتونن تعادل گرمایی بدن شون رو حفظ کنن، بدون این که آب زیادی از دست داده و دچار کمبود آب بدن شن. هرچند اندازه عرق کردن تون، به تعداد غدهای تعریقی که در بدن خود دارین هم وابسته هست.

باور اشتباه: عرق بیشتر یعنی کالری سوزی بیشتر

در واقعیت، رابطه مستقیمی بین اندازه عرق و اندازه کالری سوزی موجود نیس. همونجوری که گفته شد، اندازه بدن، تعداد غدد تعریق، اندازه فیتنس، و این که چقدر با گرما سازگاری پیدا کرده باشین، تعیین میکنه که چقدر عرق بریزین. پس لطفا شدت تمرینات تون رو با اندازه عرقی که می ریزید نسنجید!

واقعیت: افراد چاق و اونایی که اضافه وزن دارن، بیشتر مستعد سکته ناشی ازگرما هستن

چربی، عایقی هست که در کار خنک کردن بدن دخالت منفی می کنه. گرما واسه این که از بدن خارج شه باید خودشو به سطح پوست برسونه. اما وقتی که لایه کلفتی از چربی زیر پوست وجود داشته باشه، گرما مجبور هست راه سختی رو تا رسیدن به سطحپوست در پیش بگیره. پس افراد چاق یا دچار اضافه وزن، وقتی در هوای گرم ورزش و فعالیت می کنن، در خطر سکته به وجود اومده به وسیله گرما هستن. سکته به وجود اومده به وسیله گرما، در بین افراد چاق، سه و نیم برابر بیشتره.

واقعیت: عرق کردن به بدن کمک می کنه تا سموم رو دفع کنه

حتما در مورد سم زدایی بدن اطلاعات مبهم زیادی به شما رسیده هست اما طبق مطالعه ای که انجام شده، عرق کردن واقعا به بدن تون کمک می کنه تا سموم رو دفع کنه. مطالعه ای دیگری هم اثبات کرده که عرق کردن به دفع ترکیبات فتالات که از راه تنفس یا مصرف پلاستیکای روزمره وارد بدن میشه، کمک می کنه. ترکیبات فتالات می تونن در کار هورمونا مشکل بسازن

نکته آخر

مهم ترین چیزی که باید در مورد عرق کردن بدونین این هست که هر چی بیشتر عرق کنین، باید بیشتر مراقب اندازه آب بدن تون باشین تا دچار کمبود آب بدن نشید. اگه بیشتر از ۹۰ دقیقه ورزش میکنین، یه نوشیدنی الکترولیتی به همراه داشته باشین تا سدیم، پتاسیم و کلری که با عرق از دست دادین جانشین شه.

عرق کردن بین تمرین و فعالیت، شاید حس خوبی نداشته باشه اما به کاهش دمای مرکزی بدن کمک میکنه، عرق کردن نه فقط واسه سلامتی خوب هست، بلکه از خستگی تون کم کرده و کمک تون می کنه تا مدت بیشتری ورزش کنین. پس واسه عرقایی که از سر و صورت تون می ریزه خوشحال باشین، درست مانند این هست که یه پنکه داخلی دارین!

جمع آوری: ایران استایل 

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت

  • مطالب در رابطه