مجله سیب سبزیکی از پرطرفدارترین قهرمانان فیلمای سینمایی از ۵۰ سال پیش تا کنون مامور ارشد اطلاعاتی یعنی «جیمز باند» است. باند واسه انجام هر کدوم از عملیاتای خود نیاز به انرژی زیادی داشت، به خاطر همین رژیم غذایی اون بسیار پرانرژی و پر از پروتئین و کربوهیدرات بود. واقعا شخصی مانند باند تقریبا به اندازه یه افسر نیروی زمینی ارتش انرژی مصرف می کرد که اندازه اون در حدود ۶ هزار کالری در روزمحاسبه شده.  بعضی از آدمایی که تا الان یکی از فیلمای مامور ۰۰۷ رو تماشا کردن، آرزو داشتن بدنی عضلانی و به طور کامل متناسب مانند جیمز باند رو داشته باشن. خیلی از این افراد تصور می کنن آقای باند با خوردن غذاهای خاص به این فرم بدنی رسیده، پس بعضی از علاقه مندان به این جوری فیلما فکر می کنن با تقلید از رژیم غذایی مامور ۰۰۷ می تونن مانند اون اندامی متناسب داشته باشن. اما واقعا جیمز باند درست غذا می خوره؟

اشتباه اول: خوردن گوشت

شک نداشته باشین همه علاقه مندان به جیمز باند می دونن که اون عاشق گوشت قرمز است و همیشه روی میز اون غذاهایی مانند استیک، همبرگر و… دیده میشه. در یکی از جلدهای سری کتابای جیمز باند با نام «از روسیه با عشق» عنوان شده که جیمز باند یکی از طرفداران پروپاقرص کباب ترکیه. اما اگه یه آدم معمولی به اندازه جیمز باند گوشت قرمز مصرف کنه چه خطرهایی، سلامت اونو تهدید می کنه؟ محققان فکر می کنن، آدمایی که در مصرف غذاهای گوشتی و اجناس پروتئینی که معمولا با سرخ کردن جفت و جور می شن زیاده روی می کنن، باید در مرحله اول منتظر دچار شدن به سرطان باشن. قرار دادن گوشت در برابر گرما بالا باعث تولید مواد شیمیایی خطرناک در اون می شه که به DNA بدن آسیب وارد می کنه. با این کار مواد شیمیایی خاصی در گوشت تولید می شه که به طور خلاصه HCAها و PAHا نامیده می شن. HCAها وقتی تولید می شن که پروتئین موجود در گوشت به مدت طولانی در برابر گرما قرار میگیره و PAHا وقتی ساخته می شن که چربی موجود در گوشت روی شعله آتیش میفته و دود تولید شده به وجود اومده به وسیله اون مواد شیمیایی سرطان زا رو روی گوشت پراکنده می کنه.

چقدر مجاز به مصرف گوشت هستیم؟

جیمز باند در هر وعده غذایی مقدار زیادی گوشت می خوره، اما واقعا یه آدم معمولی تا چه حد مجاز به مصرف گوشته؟

محققان در آخرین تحقیقات خود اعلام کردن، هر فرد در طول هفته بیشترین حد می تونه ۵۰۰ گرم گوشت قرمز مصرف کنه تا از مریضیایی مانند سرطان در امان باشه. با اینکه گوشت قرمز یکی از مهم ترین منابع آهن است، اما مصرف زیادتر از اندازه اون می تونه باعث دچار شدن به مریضیای قلبی و سرطان شه. سرطان روده بزرگ یکی از شایع ترین عوامل مرگ و میر در دنیاس و تحقیقات نشون میده، آدمایی که بیشتر از اندازه از گوشت قرمز و اجناس جدا شده از اون مانند سوسیس و کالباس استفاده می کنن بیشتر از بقیه به این سرطان دچار می شن.

اشتباه دوم:  وعده صبحونه

 صبحونه مهم ترین بخش از رژیم غذایی جیمز باند رو تشکیل می داد که معمولا شامل تعداد زیادی تخم مرغ و سوسیس بود. این صبحونه سنگین و پر از پروتئین مامور ۰۰۷ رو تا فرا رسیدن وعده ناهار سیر نگه می داشت و موتور اونو واسه انجام عملیات سخت روشن می کرد. جیمز باند با این نوع غذا خوردن آهن زیادی رو وارد بدن خود می کرد و با مصرف تخم مرغ هم نیازش به پروتئین برطرف می شد. اما به گفته دکتر «کاترین کالین» از سازمان رژیم غذایی انگلستان، این صبحونه مخصوص یه مرد بسیار فعال و پرتحرکه. این در حالیه که بیشترین حد جنب و جوش بدنی که مردان امروز هنگام صبح دارن اون هستش که پشت فرمون ماشینشون بشینن و خود رو به محل کارشون برسانند. اگه شخصی به اندازه جیمز باند هنگام صبح تخم مرغ بخوره باید منتظر مریضی قلبی باشه. تحقیقات نشون میده، مصرف زرده تخم مرغ باعث پر شدن دیواره داخلی رگا با پلاکایی می شه که از کلسترول جمع شدن. تشکیل پلاک یکی از دلایل شایع حملات قلبی و سکته هستش و هرساله جون تعداد خیلی از مردم رو میگیره.

چقدر مجاز به مصرف تخم مرغ هستیم؟

تخم مرغ یکی از بهترین غذاها واسه وعده صبحونه س. پروتئین موجود در تخم مرغ، به خصوص در سفیده اون، به ما در بیدار موندن و به دست آوردن حس هوشیاری هنگام صبح کمک می کنه. این غذا مغز رو مجبور می کنه کالری بیشتری بسوزونه و اینطوری به حفظ تناسب اندام هم کمک زیادی می شه. اما محققان مصرف زیاد زرده تخم مرغ رو اصلا به صلاح نمی دونن.

تحقیقات نشون میده، آدمایی که در هفته بیشتر از ۳ بار زرده تخم مرغ می خورن، بسیار بیشتر از آدمایی که بیشترین حد ۲ زرده تخم مرغ مصرف می کنن دارای پلاک در رگای خونی و قلبی خود هستن. زرده تخم مرغ یکی از منابع بسیار غنی از کلستروله و می تونه به جمع شدن کلسترول در رگا کمک کنه.

اشتباه سوم:  خوردن فست فودها

جیمز باند هنگام انجام عملیات در کشورای جور واجور، تلاش می کرد سراغ غذاهای خاص اون کشور هم بره. مثلا در سفر به ترکیه حتما کباب این کشور رو هم امتحان می کنه و در رستورانی در فرانسه یه نوع غذای دریایی خوشمزه به نام «bouillabaisse» رو سفارش میده. این وسط فست فودها جایگاه خاصی در نظر مامور ۰۰۷ داشتن.  اما اگه فردی در مصرف غذاهای آماده زیاده روی کنه، ممکنه واسه همیشه از نعمت پدر شدن محروم شه. انجام تحقیقات گسترده در کشورای اروپایی و آمریکایی نشون میده، مصرف زیاد سوسیس شدیدا روی قدرت باروری مردان تاثیر منفی میذاره و هرچقدر اندازه چربیای اشباع شده که در طول روز وارد بدن می شن بیشتر باشه، به همون اندازه شانس باروری کاهش پیدا می کنه.

چقدر مجاز به مصرف فست فود هستیم؟

فست فودها اونقدر ضرر دارن که حتی یه بار به کار گیری اونا به هیچکی پیشنهاد نمی شه. به گفته محققان آدمایی که بیشتر از ۱۳ درصد از کالری روزانه خود رو از چربیای اشباع شده دریافت می کنن بالاترین اندازه مصرف این اجناس رو دارن و باید در مورد رژیم غذایی خود تجدید نظر کنن.از مهم ترین مضرات مصرف فست فود، دچار شدن به دیابت نوع دوم است. در گذشته معمولا آدما بعد از ۴۰ سالگی به دیابت دچار می شدن، اما زیاده روی در به کار گیری غذاهای آماده باعث شده این مریضی در بین کودکان گسترش پیدا کنه.تخمین زده می شه حدود ۲.۸ میلیون نفر در انگلستان گرفتار به دیابت باشن که این آمار نسبت به سال ۲۰۰۷ رشد ۷۵ درصدی رو نشون میده.

اشتباه چهارم: نخوردن میوه و سبزی

نکته منفی دیگه در رژیم جیمز باند کمبود میوه و سبزیه و ما با احتمال خیلی کم روی میز مامور سری، این غذاهای سالم رو می بینیم.

دکتر «بیدالف» از سازمان تحقیقات غذایی انگلستان عقیده داره، عادتای غذایی اشتباه جیمز باند بسیار زیاد بودن و در موارد بسیاری روش غذا خوردن اون با معیارهای مدرن و استانداردهای امروزی برابر نیس. تاثیر شخصیتایی مانند مامور ۰۰۷ باعث شده کودکان امروزی علاقه بسیار کمی به مصرف این نوع مواد غذایی داشته باشن.

یه چند وقت پیش یه سازمان خیریه مربوط به مریضی سرطان اخطار داد که حدود ۸۰درصد از کودکان به اندازه کافی در طول روز میوه و سبزی مصرف نمی کنن و اینطوری درصد خیلی از جمعیت آینده با مشکلات خیلی از جمله سرطان روبه رو می شن.

صندوق جهانی تحقیقات سرطان هم یه چند وقت پیش اعلام کرد، بیشتر کودکان به اندازه کافی ویتامینای بسیار لازم و مواد مغذی لازم که در میوه ها و سبزیجات هست رو دریافت نمی کنن و اینطوری تا چندسال دیگه تعداد خیلی از اونا به دلیل دچار شدن به سرطان روی تختای بیمارستان بستری می شن.

آمارهای رسمی در کشور انگلستان نشون میده، از هر ۱۴ پسر و از هر ۲۵ دختر، یه نفر هیچوقت میوه و سبزینمی خوره و در کل فقط یه پنجم کودکان به اندازه پیشنهاد شده میوه و سبزی می خورن.

چقدر میوه بخوریم؟

کارشناسان تغذیه فکر می کنن، تو یه رژیم غذایی متعادل باید ۵ قسمت میوه و سبزی در طول روز گذاشته شه تا ویتامینای لازم بدن تامین شن. کاهش ویتامینا و مواد معدنی در بدن باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی، ضعیف شدن مغز و افزایش احتمال دچار شدن به مریضیای قلبی و سرطان می شه. این مواد واسه بازسازی بدن و افزایش سلولا اهمیت بسیار حیاتی دارن و اگه بدن نتونه نیاز خود به اونا رو جفت و جور کنه، اندامای حیاتی به سرعت فرسوده شده و مریضیای مربوط به افزایش سن زودتر از موعد طبیعی خود رو نشون میدن.