بعد از ترک قند و شکر این اشتباهات رو نکنین

شاید منابع رو شکر رو به طور کامل از رژیم غذایی تون حذف کرده باشین اما باید بدونین که این ماده اعتیاد آور از راه های به طور کامل غیر رو می تونن دوباره وارد عادات غذایی شما شن.
اگه در چای و قھوه خود شکر نریزیم و به نوشابه و شیرینی ھم لب نزنیم، باز ھم ممکنه که در حال مصرف مقدار زیادی شکر باشیم:
ترس از چربی: تحقیقات نشون می دھند که اجناس کم چرب یا بدون چربی در واقع شامل شکر بیشتری ھستند چون واسه جبران طعم از دست رفته به اونا شکر اضافه می کنن تا خوش طعم تر و قابل خوردن باشن. پس این اشتباه رو نکنین که در مصرف این اجناس زیاده روی کنین چون در واقع، مقدار زیادی شکر مصرف می کنین.
زیاده روی در مصرف میوه: زیاده روی در خوردن میوه باعث تحمیل مقدار زیادی فروکتوز به کبد و تبدیل اون به تری گلیسیرید می شه و اندازه دور کمر شما رو افزایش می دھد. فروکتوز موجود در بعضی از میوه ھا به اندازه ای زیاده که اگه در تعداد زیاد مصرف شن، مقاومت به انسولین رو در بدن افزایش می دھند.

اشتباهات عادی بعد از ترک مصرف قند و شکر

اشتباهات عادی بعد از ترک قند و شکر

فریب خوردن از شکرهای مخفی: بعضی از منابع شکر، آبزیر کاه ھستند! از جمله این منابع میشه به سرکه بالزامیک، سس مارینارا، ماست میوه ای، اشاره کرد. پس ھر خوراکی که شیرین نباشه، حتما کم شکر یا بی شکر نیس.
مصرف نوشابه رژیمی: بیشتر ما نوشابه رژیمی رو به تنھایی نمی خوریم بلکه اونو به عنوان نوشیدنی در کنار فست فود و سیب زمینی سرخ کرده، مصرف می کنیم و عجیب اینجاس که فست فود و سیب زمینی سرخ کرده بیشتری ھم می خوریم چون فکر می کنیم که به دلیل مصرف نوشابه رژیمی، این امکان رو داریم که غذای بیشتری بخوریم.
مصرف شیرین کننده ھای مصنوعی: به دلیل ماھیت شیرین این اجناس، این تصور واسه بدن پیش میاد که شیرینی واقعی مصرف کرده. یکی از عواقب مصرف شیرینی اینه که بعد از مدت کوتاھی دوباره ھوس خوردن شیرینی به سراغ ما میاد. وقتی که از شیرین کننده مصنوعی استفاده می کنیم ھم بدن دقیقا ھمین عکس العمل رو نشون می دھد و دوباره طلب شیرینی می کنه. کالاهایی ھم که برچسب «بدون قند» دارن از ھمین نوع شیرینی کننده ھا استفاده می کنن.
خوردن خوراکی ھایی که شاخص گلایسمیک پایینی دارن: شاخص گلایسمیک نشون دھنده اینه که یه ماده غذایی با چه سرعتی می تونه قند خون رو بالا ببره. شاخص گلایسمیک شکر بالا هستش و قند خون رو به سرعت افزایش می دھد. مشکل اینجاس که ما فکر می کنیم که چون شاخص گلایسمیک یه غذا پایینه، می تونیم بدون نگرانی، ھر قدر که می خواھیم از اون غذا مصرف کنیم. پس، علاوه بر شاخص گلایسمیک، حجم غذای مصرفی ھم اھمیت زیادی داره.

کدوم مواد رو جانشین قند و شکر کنیم؟

یه فوق تخصص تغذیه، توت خشک، انجیر خشک، خرمای خشک و مویز رو بهترین منابع قندطبیعی عنوان و پیشنهاد کرد:افراد در برنامه غذایی روزانه خود این مواد رو جانشین قند و شکر کنن تا بتونن پیشگیری مناسبی در مورد دچار شدن به دیابت دارا باشن.

دکتر کیومرث دانشورگفت:بدن به قند نیاز داره و نوع قند لازم بدن گلوکزه که می تونه از منابع مختلفی تامین شه. ایشون اضافه کرد:این منابع می تونه منابع سالمی مانند برنج، ماکارونی، نون و سیب زمینی یا منابع زیان بیاری مانند شکلات، شیرینی و قند و شکر باشه.

دانشور اظهارداشت :هر چی فرم قند در منابع قند ساده تر باشه، احتمال اینکه فرد دچار مرحله پیش دیابت شه بسیاره . علامت ورود فرد به این مرحله اینه که فرد با مصرف ماده شیرین مانند شکلات و شیرینی دچار حالت تکرر ادرار می شه.

اشتباهات عادی بعد از ترک قند و شکر

این فوق تخصص تغذیه با تاکید بر اینکه مرحله پیش دیابت به سرعت به دیابت تبدیل می شه، گفت :افراد باید نسبت به تشخیص این مرحله حساس باشن و واسه این کار نیازه تا آزمایش قند خون داده شه.

ایشون با بیان اینکه قند خون ناشتا در آدمایی که در مرحله پیش دیابت هستن نرماله، گفت:واسه تشخیص مرحله پیش دیابت در فرد، باید بعد از آزمایش قند خون ناشتا هر دو ساعت یا سه ساعت یه بار محلول قندی به فرد داده شه و اگه قند خون فرد یهویی زیاد شه، فرد در مرحله پیش دیابت قرار داره.

دانشور با بیان اینکه افراد نباید مرحله پیش دیابت رو با خود دیابت اشتباه بگیرن، گفت:مرحله پیش دیابت واقعا نشون میده فرد استعداد بالایی واسه ورود به مرحله دیابت داره و باید با احتیاط بیشتری قند و مواد شیرین مصرف کنه.

ایشون با بیان اینکه قند خون بالای ۱۰۰ نشون از ابتلای فرد به دیابت داره، گفت :بعضی آدما به اشتباه قند خون بین ۱۰۰ تا ۱۱۵ رو دیابت حساب نمی کنن این در حالیه که با بالا رفتن قند خون فرد از ۱۰۰ به بالا فرد وارد بخش دیابت شده و اگه رعایت نکنه، قند خون اون به سرعت از ۱۰۰ به ۱۵۰ و ۱۸۰ می رسه.

دانشور با یادآوری اینکه دیابت درمان نداره، گفت:این مریضی فقط به وسیله رژیم و مصرف دارو قابل کنترله و بهترین راه حل واسه این مریضی پیشگیری از ابتلای به اون هستش.

ایشون گفت:افراد تا سن زیر ۳۰ سال در خوردن مواد قندی آزاد هستن و محدودیت جدی واسه اونا در این مورد موجود نیس اما به شرط اینکه در کنار مصرف مواد قندی حتما ورزش بکنن.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ورزش رو بهترین وسیله واسه کنترل قند خون گفت و اضافه کرد:در افراد بالای ۳۰ سال ضرورت داره تا در کنار ورزش واسه کنترل بهتر قند خون از اجناس با قند رژیمی استفاده شه و مصرف قند و شکر و شیرینی جات به کمترین حد ممکن خود برسه.

این فوق تخصص تغذیه در آخر استرس رو یکی از عوامل موثر در زمینه تبدیل مرحله پیش دیابت، به دیابت گفت و اظهارداشت :افراد در مورد پیشگیری از دیابت باید به طور جد از استرس در زندگی روزانه خود دوری کنن.

اشتباهات عادی بعد از ترک مصرف قند و شکر

برگرفته از نامه نیوز، همشهری آنلاین/ی

.

منبع : namnak.com