اشتباهات عادی تغذیه ای با هدف کاهش وزن

واسه رسیدن به کاهش وزن سریع به حرفای کی گوش کنیم؟ هرجایی رو که ببینین می تونین پیشنهادایی واسه رسیدن به وزن ایده آل پیدا کنین که همه اونا درست نیستن!

مثلا بسیار می شنوین که می گن مصرف کربوهیدراتا رو کنار بذارین یا از خوردن چربی دست بکشین. حتی اینکه می گن نمک کمتری استفاده کنین هم به معنی حذف کامل اون نیس.

مثلا بعضی از افراد وقتی که از اندازه چربی موجود در آجیلا باخبر می شن از خوردن اونا دست میکشن اگه این نوع چربی غیر اشباع شده اگه به اندازه کافی مورد مصرف قرار گیرد، به درد بخور همه.

موارد مشابه دیگری مثل نبود مصرف میوه به دلیل وجود قند موجود در اونم بسیار شنیده می شه. اما باید دونست که خوردن یه سیب می تونه بسیار متفاوت از یه آبنبات باشه.

مصرف میوه، سبزیجات و غلات در کنار اندازه متوسط و به اندازه گوشت، ماهی و لبنیات هنوزم بهترین روش خوردن غذا هستش و درسته که خوردن یه بستنی موقع صبح گزینه مناسبی به حساب نمیاد.

پس بهترین راه حل اینه که به خوردن تموم شکلای جور واجور مواد غذایی ادامه بدین و به ۱۳ پیشنهاد ای که در ادامه این متن به اونا پرداخته شده بی توجه باشین.

رژیم غذایی بدون گلوتن رو انتخاب کنین

رژیم غذایی بدون گلوتن، از پایه به کسائی پیشنهاد می شه که از بیماریایی چون «سلیاک» یا نبود تحمل گلوتن رنج می برن اما واسه بیشتر مردم این نوع رژیم غذایی مناسب به حساب نمیاد.

غلاتی که شامل گلوتنه که از اون جمله میشه به گندم، جو، بلغور و مواد مشابه دیگه اشاره کرد، می تونن خطر دچار شدن به بیماریای قلبی، سرطان و دیابت رو کم کنه. هم اینکه گلوتن می تونه دلیل افزایش سیستم ایمنی بدن شه.

مقاله در رابطه: بهترین رژیم غذایی دنیا چیه؟

از خوردن کربوهیدرات دوری کنین

تحقیقات علمی نشون دادن که تئوری مصرف کربوهیدرات کم یا حذف کامل اون واسه کاهش وزن، غلطه. این نظریه در دهه ۸۰ میلادی و بعد از منتشر کردن کتاب دکتر «رابرات اَتکین» به نام «انقلابی در رژیم غذایی» در اذهان عمومی نقش بست.

خیلی از آدمایی که از مصرف غلات و نشاسته دوری می کنن، در خیلی از مواقع وزنی رو که کم کردن رو دوباره بدست میارن.

سیب زمینی نخورین

به جز مواردی که از سیب زمینی واسه جفت و جور چیپس و سیب زمینی سرخ کرده استفاده می شه، این ماده دارای مواد مغذی خوبه. یه سیب زمینی متوسط تنها ۱۶۳ کالری داره و بر خلاف تصور خیلی از افراد دارای «ویتامین ث» و پتاسیم هم هست.

هم اینکه می تونه واسه پوست هم به درد بخور باشه. بهترین حالت مصرف سیب زمینی نوع پخته اون هستش. اگه هم از نظر زمان مشکل دارین، سیب زمینی خام رو به مدت ۶ تا ۷ دقیقه در داخل ماکرو بذارین.

مقاله در رابطه: اشتباهات عادی در کاهش وزن

تخم مرغ ماده غذایی سلامتی نیس

تخم مرغ هم زرده و هم سفیده اون می تونه گزینه بسیار مناسبی واسه صبح باشه. حتی بعضی از زنان سن بالا صبحا، دو عدد تخم مرغ خام می خورن. تا کمی قبل این تصور وجود داشت که تخم مرغ با دارا بودن کلسترول می تونه زیانایی داشته باشه.

اما تخم مرغ با دارا بودن «ویتامین آ»، «ویتامین ب ۱۲»، فسفر و سلنیم می تونه به درد بخور هم باشه. یه عدد تخم مرغ تنها ۷۷ کالری و ۶ گرم پروتئین داره.

چربی نخورین

اینکه می گن چربی رو از رژیم غذایی خود خط بزنین غلطه چون که بعضی از چربیا واسه شما به درد بخور هم هستن و از اونا به عنوان «چربی به درد بخور» یاد می شه و حتی می تونن در کاهش کلسترول هم به کار اومده و اسیدهای چرب «اُمگا ۳» رو هم به بدن برسانند.

در رژیمای غذایی میدیترانه ای، به عنوان یکی از بهترین رژیمای غذایی، ۴۵ درصد از کالری موجود در اون از چربی بدست میاد.

کم کردن وزن تنها شمردن تعداد کالری هاییه که مصرف می کنین

اینکه تنها کالری کمتری استفاده کنین نمی تونه گزینه مناسبی واسه کاهش وزن تون باشه چون که کالریا با هم مساوی نیستن.

سبزیجات نشاسته ای، غلات، پروتئینای بدون چربی و تموم این مواد غذایی شامل کالری هستن و بر خلاف شکرها و آردهای فرآوری شده، شامل مواد غذایی حیاتی و فیبرهای به درد بخور واسه بدن هستن.

پروفسور «دیوید لودویگ» استادیار تغذیه دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد در این مورد میگه: “رژیمای غذایی ای که شامل شکرفرآوری شده و کربوهیدرات فراوون هستن، می تونن انگار سوخت و ساز که از اون به «متابولیسم یویویی» یاد می شه منجر شن.”

شکرفرآوری شده و کربوهیدرات فراوون می تونن دلیل افزایش اشتها هم بشن.

مقاله در رابطه: اشتباهات عادی در رژیمای لاغری

آجیل نخورین

تحقیقات تلاش می کنن که خوردن بادام زمینی و بقیه مغزایی که از درختان بدست میان، در کاهش وزن موثر هستن اما بعضی از محققان هم به دلیل بالا بودن اندازه چربی این آجیلا، خورن اونا رو پیشنهاد نمی کنن.

روغنای گیاهی هم شامل انواعی از چربی مثل چربیای تک اشباعی یا چند اشباعی هستن که به کم شدن اندازه کلسترول کمک می کنه با این حال بعضی از کارشناسان تغذیه به دلیل بالا بودن اندازه چربی اونا، افراد رو از خوردن اونا دوری میدن.

با همه اینا روغنای گیاهی دلیل پایین آوردن اندازه کلسترول می شن.

پروتئین، پروتئین، پروتئین

اجازه بدین که افسانه مصرف بیشتر از اندازه پروتئین رو پایان بدیم. با اینکه پروتئین می تونه در تولید آنزیما و هورمون و هم بازسازی ماهیچه ها نقش دارا باشن با این حال محققان بر این باور هستن که مردم بیشتر از اندازه نیاز از پروتئین استفاده می کنن.

وقتی که پروتئین در بدن شکسته می شه، به آمونیاک تبدیل می شه و می تونه با گذشت زمان اثرات معکوسی رو داشته باشه و باعث خروج کلسیم به همراه ادرار از بدن شه.

با خوردن شیرین کننده های مصنوعی، کالری کمتری دریافت کنین

ممکنه به جای نوشابه های معمولی از نوشابه های رژیمی استفاده کنین اما باید بدونین که با اینکه این نوشابه ها بدون کالری هستن و از شیرین کننده های مصنوعی در جفت و جور اونا استفاده شده اما بازم باعث زیاد شدن وزن می شن.

خیلی از تحقیقات نشون دادن که قندهایی چون سوکرالوز، آسپارتام و ساخارین می تونن در دچار شدن به دیابت نوع دوم موثر باشن. هم اینکه دلیل بیماریای قلبی و عروقی، افزایش فشار و قند خون هم می شن.

با نخوردن صبحونه، کالری کمتری رو به بدن برسونین

شاید بعضی از کارشناسان تغذیه خوردن صبحونه رو منع کنن. بهتره به این پیشنهاد یه نه راسخ بگید.

از این وعده غذایی میشه به عنوان یکی از اصلی ترین وعده ها نام برد که می تونه دلیل کارکردن بهتر حافظه شه. هم اینکه سطح انرژی رو در طول روز بالا نگه می داره و به سوخت و ساز بدن هم سریعتر می کنه.

تحقیقات تلاش می کنن آدمایی که وعده صبحونه رو میل نمی کنن در طول روز کالری بیشتری رو دریافت می کنن.

میوه نخورین

با اینکه در میوه ها قند هست اما این نوع قند طبیعی با دارا بودن فیبر بالا در کنار اون می تونه حتی کمک کنه که بدن بقیه قندهای مضر رو کمتر دریافت کنه.

خوردن میان وعده ها رو متوقف کنین

بله درسته این که چه میان وعده ای بخورین هم مهمه. خوردن یه کیک پرچرب شیرین با میل کردن یه سیب که می تونه اشتها رو هم تنظیم کنه تفاوتایی داره.

با خوردن میان وعده می تونین از خوردن حجم بالای مواد غذایی در وعده اصلی هم دوری کنین و تصمیمات اندیشمندانه تری بگیرین.

مکملای دارویی می تونن جانشین مناسبی واسه رژیم غذایی ناجور باشن

با اینکه این مکملا می تونن موثر واقع شن اما جانشین مناسبی واسه مواد غذایی به حساب . چون که بدن از راه مواد غذایی می تونه جذب بهتری از این مواد مغذی و لازم واسه بدن رو داشته باشه.

مثلا تنها درصد کمی از مردم آمریکا مواد لازم غذایی رو دریافت نمی کنن به خاطر همین هم احتیاجی به مصرف اینجور مکملایی واسه اونا موجود نیس و فقط در موارد خاصی اینجور مکملایی تجویز می شن.

.

منبع :