مجموعه: زیبایی اندام

زنان هورمون تستوسترون به مقداری که منتهی به عضله سازی شه، تولید نمی کنن‎

 

شایدً باید شنیده باشین که بانوان تصور می کنن، تمرین ورزشی باعث حجیم شدن عضلات می شه یا در مورد روشای کاهش چربی موضعی و اینکه چون تمرینات تناسب اندام رو انجام می دید هرچه می خواین، بخورین. با این مطلب همراه شید تا واقعیت ورزش و تناسب اندام رو از خیال تشخیص بدین.

 

بسیار هستن حرفه ایایی که با اطلاعات فراوون نامعتبری -که در اینترنت- هست به شکل خود آموز فعالیت می کنن و بسیار شایعه، مخصوصا زنان در مورد اینکه تمرینات مقاومتی بهترین تمرینات موجود در جهان هستن یا بدترین دچار گمراهی می شن و بعضی وقتا هم این اطلاعات به نظرشون گیج کننده میاد.

 

۴ اشتباهی که بانوان در مورد ورزش و تناسب اندام مرتکب می شن 

با این تفاصیل می خوایم به شما مطالبی رو ارائه بدیم که حقیقت ورزش و تناسب اندام رو از خیال مشخص می کنه و باعث می شه شما به طور دقیقی بدونین که می خواین چه روشی رو پیش بگیرین و در راه رسیدن به اهداف تناسب اندام تون ثابت قدم باشین. اینجا به ۴ شایعه و تفکر اشتباه عادی در مورد ورزش و تناسب اندام می پردازیم.

 

۱. وزنه های سنگین باعث می شه که عضلاتم حجیم شن 

 و هر بار که فکر می کنیم واقعیت مشخص شده دومرتبه این شایعه چهره بیریخت خود رو نشون میده. از این رو ما هم با گفتن این جمله که بلند کردن وزنه باعث حجیم شدن عضلات تون نمی شه ادامه می دیم تا وقتی که دیگه این افسانه که وجود خارجی نداره رو در باشگاه ها و اینترنت نشنویم.

 

به چه دلیل این جوره؟ خیلی راحت؛ چون زنان هورمون تستوسترون به مقداری که منتهی به عضله سازی شه، تولید نمی کنن. در حالی که اندازه این هورمون در مردان ۱۵-۲۰ برابر بیشتر از زنونه و اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اینکه باید چند سال تمرین مقاومتی با وزنه های سنگین بکنن همراه با تغذیه مناسب تا عضلات شون حجیم شه. این زمان در زنان چندین برابره.

 

اگه تازه کارین و یا تمرینات با وزنه رو تازگیا شروع کردین، متوجه پیشرفت بسیار سریع تری میشین به نسبت وقتی که چندین ماه مشغول به تمرین کردن هستین.  نگران نباشین چون با چنده اسکوات و اجرای جلو بازو عضلات تون یه مرتبه حجیم نمی شه.

 

هیچوقت اینطور اتفاقی نمیفته. اگه بعد از ۳-۶ ماه تمرین احساس بزرگ شدن عضلات و حجیم شدن داشتین؛ فکر می کنم که یا بخاطر داشتن تغذیه بد یا افزایش چربی در بدن تونه، ولی به دلیل افزایش در اندازه عضلات شما نیس.

 

۲. دنبال میانبرا باشین و تمرینات کاهش وزن رو فقط بر نقاط مورد نظر انجام بدین 

شایدً خیلی از شما این جملات رو شنیدین و یا بعضی وقتا به این مشکلات برخورده اید.

 «واسه من خیلی سخته که بتونم از شر چربیای شکم خلاص بشم.» 

«انگار نمی تونم این وسایل دوست داشتنی کاهش وزن رو کنار بذارم.»

 «می خوام روش کاهش وزن موضعی در ناحیه داخلی رانا و پشت قسمت باسن و رانا یا شکم و … رو امتحان کنم.» 

«انگار نتونم از این ۱۰ کیلو باقی مونده خلاص شم»

 

مشخصه که ناتوانی واسه کاهش وزن منتهی به نا امیدی و انجام تمرینات خسته کننده می شه. مخصوصا وقتی که در بخش دیگه بدن خود پیشرفت زیادی رو مشاهده می کنین.

 

شاید در مورد موضوع ” کاهش چربی تو یه ناحیه” چیزی شنیده باشین، یعنی اینکه می تونین به دقت و به طور متمرکز وزن یه ناحیه خاص در بدن تون رو کم کنین. با اینکه می تواید با تمرین کردن روی کل بدن و افزایش توده عضلانی فشار زیادی به این نواحی بیارین.

 

اما باید بدونین 

اثرات گرفتن رژیم روی کل بدن اعمال می شه، پس باعث نابود کردن چربی در نقاط مورد نظرتون نمی شه. هم اینکه می تونین با انجام تمریناتی که مخصوص این نقاط طراحی شدن و باعث ساخت عضله  می شن، استفاده کنین. فقط هر تبلیغ و یا پیشنهاد ای که به شما قول کاهش چربی در نقاط مورد توجه به شکل موضعی میده رو باور نکنین. چون دروغه.

 

۳. چون ورزش می کنم و کالری می سوزونم پس میتونم هرچه دلم می خواد بخورم 

اینم یکی دیگه از اشتباهائیه که در ورزش و تناسب اندام مرتکب میشین. همون قدر که دوست دارم هرآنچه دلم می خواد رو نوش جون کنم، همون طور هم می دونم که با این روش به هیچ نتیجه ای نمی رسم. مطمئناً ورزش باعث سوزوندن کالری مصرفی شما می شه ولی نه به اندازه ای که بتونه زیاده روی شما رو واسه سیری هوسای غذایی خوشمزه تون جبران کنه.

 

نمی گم غذاهای خوشمزه ای رو که دوست دارین، نخورین یا بعضی وقتا زیاده روی نکنین، منظورم از گفتن این حرف اینه که در هر حالت صبوری تون رو حفظ کنین و به بدن تون اهمیت بدین.

 

اگه از خوردن دسرهای جور واجور کمی خسته شدین دیگه نمی تونین مزه اونا رو تحمل کنین، بیخیال خوردن این جور مواد غذایی شید. هیچوقت تلاش نکنین با ورزش هوازی اضافه بر سازمان جبران کنین چون نتیجه ای نمی گیرین.

  

۴. وزن کم نمی کنم…پس ادامه برنامه تمرینی من نتیجه ای نداره 

در حالی که ترازو یه دستگاه نمایش دهنده وزنه، اما تنها ملاک اندازگیری اون نیس. واقعا فقطً گول تون می زنه.

 

اگه تمرینات با وزنه رو انجام می دید شایدً بر توده بدون چربی تون که همون عضلات هستن، اضافه می شه. این اتفاق منتهی به نمایش عددی بالاتر از وزن قبلی تون می شه، حتی اگه چربی از دست داده باشین و خبر خوب اینه که حتی اگه نمایشگر ترازو، وزن تون رو بالا نشون بده، اما شما می تونین لاغر و عضلانی تر به نظر برسین.

 

دنبال میانبرا باشین و تمرینات کاهش وزن رو فقط بر نقاط مورد نظر انجام بدین‎

 

روشای بهتری واسه امتحان بهتر شدن وضعیت بدنی

 

امتحان سطح نیرو و اندازه پیشرفت در باشگاه: 

با انجام برنامه تمرینی تون قوی تر میشین؟ سطح انرژی تون در باشگاه چه طوره؟

 

در نظر گرفتن معیارهای پیشرفت: 

تعییرات کم و روز به روز  بهتر از تغییرات سریع و پرفشار روی عضلات تونه که جزء معیارها و خیالات تونه. هم اینکه درباره  اینکه چقدر از اون چیزی که قبلاً بودین بالاتر رفته اید، دیدی مستند و واضحی به شما میده.

 

لباسای تون چقدر متناسب بدن تونه: 

در موارد اشاره شده این مورد شایدً از بقیه محسوس تر و قابل مشاهدهتره. لباس تون از اندازه کمرتون بزرگتره؟

وقتی شلوار جین به تن می کنین در ناحیه رانا احساس تنگی می کنین؟

 

وزن شما: 

اینکه عدد روی نمایشگر ترازو به آرومی بالا میره و اندازه دور کمرتون تغییری نکرده معنیش چیه؟ در واقع یعنی شما توده عضلانی و بدون چربی تون زیاد شده و کاهش وزن داشتین. این خبر خوبی واسه تونه که هیچوقت ترازو به شما نشون نمی ده.

 

تست باد پاد/ DEAX: 

آزمایشای اسکن بادپاد ترکیب بدنی رو در قسمتای جور واجور بدن نشون میدن. این آزمایشا تعیین می کنن که چند درصد کل وزن بدن تون چربی و از چند درصد توده بدون چربی تشکیل شده و حتی تراکم استخون تون چقدره.

 

هم اینکه میشه این آزمایشا رو روی قسمتای جور واجور بدن به تنهایی انجام داد. از اون جایی که انجام این آزمایشا پر هزینه هستن و معمولاً انجام اونا مشکله، خیلی از شرکتا گزینه های ارزون تر و قابل استفاده ای رو ارائه میدن.

 

نکته: اگه تنها وسیله اندازه گیری واسه امتحان اندازه وزن تون ترازوه پس اشکالی نداره که از ترازو استفاده کنین. یادتون باشه که اون اعداد تحت تاثیر سطوح هورمون، استرس، هیدراته بودن بدن و بسیاری فاکتورای دیگه س. پس درگیر اینکه ترازو هر روز چه عددی رو به شما نشون میده، نباشین.

 

 

.

منبع :