:
اشتباهات عادی در حموم کردن

:

هفته نامه سلامت – ترجمه ندا احمدلو: شمام جزو اون گروه از آدمایی هستین که عادت به دوش گرفتن روزانه دارن و پس از دوش گرفتن هم با مشکلات مختلفی مانند خشکی، التهاب و خارش پوست مواجه می شن؟ اگه این طوره، باید بدونین که ۵ خطای عادی در استحمام خیلی از ما هست که می تونه پوستمون رو خشک، ضعیف و شکننده کنه. در این مطلب با این خطاهای پنج گانه و راه خلاص شدن از اونا آشنا میشیم.

۱- دوش گرفتن با آب داغ
خیلی از ما عادت داریم با آب به طور کامل داغ یا مایل به داغ، تن و بدن خود رو بشوییم. این عادت نادرست و مضر به پوست، در فصلای سرد سال بیشتر تکرار می شه و به خاطر همین هم آدمایی که پوستای خشکی دارن یا مبتلایان به اگزما، بیشتر با خشکی و خارش پوست پس از حموم کردن با آب داغ مواجه می شن.
هر چی بخار موجود در حموم بیشتر باشه و زاویه دیدتون در حموم کمتر شه، یعنی آب حموم داغ تره و پوستتون هم در برابر آسیب بیشتری قرار داره. آب داغ می تونه با کم شدن چربیای سطح پوست، زمینه خشکی، خارش و التهاب پوست رو جفت و جور کنه و آسیب شدیدی به پوست افراد گرفتار به اگزما برسونه.
پیشنهاد: اگه می خواین از گرمای حموم لذت ببرین، آب داغ رو داخل لگن یا وام حموم پر کنین. بین پر شدن لگن یا وان، بخار کافی در حموم ایجاد می شه. پس از ایجاد بخار، آب رو ببندین و کمی آب داخل لگن یا وان رو با دست هم بزنین تا از داغی اون کم بشه. حالا با این آب ولرم و صابونای شامل مواد نرم کننده، تن و بدن خود رو بشورید. با این کار، هم از حموم کردن حال می کنین و هم پوستتون آسیب نمی بینه.
اگه اگزما دارین یا پوستتون بیشتر از اندازه خشکه، از روغنا یا لوسیونای حموم بعد از خشک کردن تنتون استفاده کنین. تلاش کنین این لوسیونا رو در حالی که پوستتون هنوز از بخار موجود در حموم مرطوبه به بدن خود بزنین.

۲- به کار گیری صابونای ناجور
بعضی افراد عادت به به کار گیری صابونای بسیار غلیظ، آنتی باکتریال یا اسکراب واسه پاک کردن پوست خود در حموم دارن. این در حالیه که هر ۳ نوع این صابونا می تونن با نابود کردن بیشتر از اندازه چربی طبیعی پوست، باعث خشکی، التهاب و خارشای شدید پوستی بعد از استحمام شن. معمولا بیشتر آدمایی که از اینجور صابونایی واسه شستن پوست بدنشون استفاده می کنن، در اثر تماس پوستشون با باد سرد یا آب ولرم، دچار احساس سوزش آزاردهنده ای می شن.
پیشنهاد: به جای صابونای قوی و آنتی باکتریال یا شکلای جور واجور صابونای اسکراب، از صابونای ملایم بدون روغن واسه شستن پوستای چرب و صابونای ملایم شامل نرم کننده واسه شستن پوستای خشک کمک بگیرین. بهتره از صابون به صورت مستقیم روی پوست خود استفاده نکنین.
۳- سایش بیشتر از اندازه پوست
اگه شما روزانه یا دست کم هفته ای ۳ مرتبه حموم می کنین، احتیاجی به ساییدن پوستتون با شکلای جور واجور لیفا وجود نداره. تنها نقاطی از بدن که شما می تونین اونا رو با لیفای ملایم بشورید، زیربغل و کشاله رانه. البته این پیشنهاد بیشتر واسه افرادیه که پوست خشکی دارن یا به اگزما گرفتار هستن. ساییدن لیف به پوست، مانند به کار گیری صابونای غلیظ، باعث از بین رفتن چربیای سطح پوست می شه و خشکی و التهاب پوست رو دنبال داره.
پیشنهاد: در صورت ضرورت به کار گیری لیف، باید دور لیفای زیر رو خط بکشین و از شکلای جور واجور نرم و نخی اونا استفاده کنین. حواستون باشه صابون رو روی لیف (نه روی بدن) بزنین و بعد، اونو سبک و آروم روی پوست بدن خود بکشین. اصلا فشاری واسه کشیدن لیف روی پوست خود وارد نکنین. آدمایی که دچار اگزما هستن یا پوست خشکی دارن، نباید لیف رو روی صورت، ساق دست، ران و ساق پای خود بکشن.
۴- تمیز نکردن ژیلت
وقتی که با ژیلت، موهای زائد بدن خود رو تمیز می کنین، باکتریای سطح پوست هم همراه موها به تیغه ژیلت می چسبن و اگه ژیلت رو با مسواک مختص این کار، تمیز نکنین؛ این باکتریا در حجم بالایی لابلای تیغهای ژیلت که در فضای گرم و مرطوب حموم مونده ان، رشد می کنن و افزایش می شن.
از این رو، بهتره علاوه بر تمیز کردن ژیلت خود، قبل از استفاده هم اونو با آب به طور کامل داغ بشورید. وگرنه، باکتریا دوباره به پوستتون بر می گردن و شانس دچار شدن به عفونتای پوستی رو براتون ایجاد می کنن. اگه این ژیلتای آلوده باعث ایجاد خراش روی پوستتون شن، شانس دچار شدن به عفونتای باکتریایی و قارچی هم در پوست شما دوبرابر می شه.
پیشنهاد: بهتره ژیلت خود رو دست کم هفته ای یه مرتبه با آب داغ و شامپو بشورید. ضمن اینکه پس از هر بار استفاده، ژیلت رو از فضای گرم و مرطوب حموم خارج کنین.

۵- رعایت نکردن اصول استحمام در باشگاه و استخر
خطای پنجمی که باعث آسیب دیدن پوست در اثر حموم کردن می شه، رعایت نکردن اصول حموم کردن در باشگاه های ورزشی یا استخرهاست. معمولا باکتریای زیادی کف استخر و در باشگاه های ورزشی وجود دارن و از این رو، شما باید علاوه بر دوش گرفتن بعد از شنا و ورزش، حتما دمپایی لاانگشتی یا دمپایی پلاستیکی هنگام حموم کردن بپوشید و از شستن تموم قسمتای پا، مخصوصا لای انگشتا هم غافل نشید. وگرنه، امکان دچار شدن به عفونتای قارچی در قسمت پاها واسه ورزشکاران و شناگران وجود خواهدداشت.
پیشنهاد: از کفش و دمپاییای شخصی در باشگاه های ورزشی و استخرها استفاده کنین و حتما بعد از دوش گرفتن در باشگاه یا استخر، لابلای انگشتان و چینای بدن خود رو خوب خشک کنین تا از شر دچار شدن به عفونتای قارچی پوست در امان بمونین.
۸ پیشنهاد تکمیلی
۱- اگه فوم یا ژل مخصوص اصلاح در دسترستان نیس، به پوست خود صابون نزنین. از شامپوهای ۲ در ۱ که شامل نرم کننده هستن یا نرم کننده های مخصوص مو کمک بگیرین تا پوستتون کمتر در برابر خشکی به وجود اومده به وسیله اصلاح قرار بگیره.
۲- اگه پوستتون خشکه، اونو با همون شامپوی مخصوص موهای خشک که شامل نرم کننده س و اونو به سرتون زده این بشورید و دور شکلای جور واجور لیف و صابون رو خط بکشین.
۳- اگه پوستتون چرب یا پوسته پوسته س، به جای لیفای زبری که به پوست شما آسیب می رسونن، از صابونای اسکراب و لیفای نرم و لطیف کمک بگیرین.
۴- اگه پوستتون بیشتر از اندازه خشکه یا به اگزما گرفتار هستین، با روغای طبیعی مانند نارگیل، بادام یا زیتون، پوستتون رو در بخار حموم ماساژ بدین.
۵- بیشتر از ۵ دقیقه دائم زیر آب گرم حموم نمونید. وگرنه با از دست رفتن چربیای سطح پوست و خشکی و خارش پوستتون مواجه میشین.
۶- پوست سرتون رو اصلا با شامپو نسایید. واسه تمیز کردن پوست سرتون کافیه شامپو رو با کمک کف دستا به آرومی روی پوست سر و موهاتون ماساژ بدین.
۷- واسه پیشگیری از دچار شدن به خشکی و آلرژی پوستی، پوست سر و بدن خود رو پس از شستن خوب آبکشی کنین تا اثری از مواد شوینده روی پوستتون باقی نمونه.
۸- واسه پیشگیری از خشکی و التهاب پوست، دور صابونای معطر رو خط بکشین.

منبع : برترینا

منبع :