اشتباهات عادی در رژیمای لاغری و برنامه های کاهش وزن

اشتباهات عادی در کاهش وزن باعث می شه شما در عین ناباوری به وزن ایده آل خود نرسید و بعد از یه مدت ضمن ترک رژیم لاغری خود شروع به خوردنای احساسی کرده و سبک زندگی ناسالمی رو انتخاب کنین.

در این نوشته برآنیم شما رو با عواملی آشنا کنیم که می تونن کمک کنن تا وزن مطلوبی که با سختی هم به اون رسیدین رو دوباره بدست بیارین.

رژیم تون رو رها می کنین

کم کردن وزن در واقع نصف مقابله به شما میره به چه دلیل اگه نتونین خوب اونو حفظ کنین ارزش اون همه تلاش کردن رو نداشته. اگه پس از کم کردن وزن، رعایتای رژیمی و انجام فعالیتای ورزشی رو ادامه ندین، مقدمات حفظ وزن مطلوب رو جفت و جور نکردین.

«اَدِم رزانت»، مربی تناسب اندام در این باره عقیده داره بدون این دست اون دست کردن پس از کنار گذاشتن رژیم و تمرینای ورزشی، دوباره وزن افرایش یافته به همون مناطق قبلی برمی گرده. پس اینجور رژیما و فعالیتایی باید در طول سالیان طولانی نگه داشته شن و تنها چند هفته رژیم و ورزش نخواد تونست به درد بخور واقع شه.

دیگه به خودتون سخت نمی گیرین

وقتی که به وزن ایده آلی که دوست داشتین رسیدید، شاید به خود خواهید گفت که کمی بیشتر نون بخورم و یا فلان نوشیدنی شیرین رو هم به شام امشبم اضافه کنم و به همین ترتیب کار رو به طور کامل واسه خود آسون می کنین.

«کری گانز» در این مورد میگه: “افراد بیشتر در طول زمونه ای که رژیم می گیرن به طور کامل همه قوانین رو رعایت می کنن و به خودشون سخت می گیرن اما بعدش همه چیز رو رها می کنه.” این نویسنده در کتاب «تغییرات ناچیز در رژیم غذایی» میگه: “شما بعد از پایان رژیم نه فقط نباید اونو کنار بذارین بلکه باید به خود سخت تر هم بگیرین.

از طرف دیگه هم سختگیری می کنین

بله درسته، اگه کربوهیدرات و پروتئین حیوونی رو از رژیم تون حذف کرده و خوردن دسر رو هم کنار بذارین، می بینین که چیجوری کالریای بدن تون می سوزن.

البته اینجور رژیمایی در کوتاه مدت جوابگوه. دکتر «لورن پینکاس» متخصص تغذیه و صاحب مرکز مشاوره تغذیه «نیوتریشن استارینگ» در این باره میگه که اینجور رژیمایی که در کوتاه مدت هم جوابگو هستن، سلامت تغذیه بدن رو هم به خطر میندازن.

مثلا میگه وقتی که به طور کامل کربوهیدرات رو از رژیم غذایی خود کنار می ذارین، با این کار بدن کل ذخیره این ماده رو می سوزونه و اگه دوباره شروع هم اینکه کردن کربوهیدرات به رژیم غذایی تون کنین، اون وقت تموم وزنی رو کم کردین باز خواه گشت.

خوب از شکم و باکتریای موجود در اون مراقبت نمی کنین

خیلی از پژوهشا رابطه تنگانتگ میان وضعیت سلامت شکم و کاهش وزن رو تلاش می کنن. حتما دلیل راضی کننده ای واسه اینکه «پروبیوتیکا» تا این اندازه اهمیت دارن هست چون که این مواد از محتویات شکم شما مراقبت می کنن و روی صاف موندن سطح اونم بسیار موثر هستن.

طبق یافته های بدست اومده از تحقیقات انجام شده «ساینتیفیک آمریکن» باکتریای شکمی نقش بسیار مهمی در تنظیم بعضی از هورمونای بدن هم دارن که از اون جمله هورمونا میشه به «گرلین» اشاره کرد. گرلین هورمونی موثر در تنظیم احساس گرسنگی است.

با مصرف خوراکی های فرآوری شده، باعث میشیم که تغییراتی در باکتریای شکمی مون به وجود بیاد و اکوسیستم شکم رو بر هم زند چون که باکتریای این محیط رو مورد حمله قرار میدن که در صورت حضور می تونن در تنظیم وزن تون موثر باشن.

تعبیر درستی از احساس گرسنگی خود ندارین

وقتی که واسه پوشیدن یه شلوار جین تنگ مشغول رژیم گرفتن هستین، بدن با از دست دادن مقدار زیادی کالری، احساس می کنه که بسیار گرسنه مونده. دکتر پینکاس در این باره میگه: “وقتی که وزن کم می کنین، سطح لپتین که به کنترل اندازه گرسنگی کمک می کنه، کم میشه.”

این بدون معناست که بدن تون ممکنه به شما بگه که از اندازه واقعی خود گرسنه تره و به جای اینکه دریافت کمتر کالری رو به عنوان یه تغییر تلقی کنه اونو به عنوان یه قحطی درمی یابد.

وقتی که غذا می خورید به بدن تون گوش کنین. واسه این کار آروم تر غذا بخورین تا بتونین پیام سیری رو به بدن و در زمان مناسب مخابره کنین.

یکی از دلیلای دیگری که واسه احساس گرسنگی فرض گرفته می شه، بی آب بودن بدنه. وقتی که بدن آب یا مایعات کافی دریافت نکرده باشه ممکنه عکس العملی مثل احساس گرسنگی رو به دنبال داشته باشه.

به اندازه کافی نمی خوابید

یکی از رقابت برانگیزترین عواملی که همیشه در مورد کم کردن وزن هست، خواب شبانگاهی و اندازه کافی اون هستش. نه فقط با خواب کافی می تونین استرس کمتری رو تجربه کنین بلکه می تونی، سطح هورمون کورتیزول رو هم زیاد کنین. در کنار همه اینا از خوردن بیشتر از اندازه هله هوله هم دوری می کنین.

گانز میگه وقتی که بدن تون خسته س احساس نیاز بیشتری به کربوهیدرات داره و این وقتیه که تمایل چندانی به مصرف خوراکیای سالم ندارین. پس به جای اینکه یه املت سالم سبزیجات واسه خود درست کنین یه شیرینی می خورید.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اگه روز خود رو با خوردن غذاهای نه خیلی سالم شروع کنین، شاید کل روز رو با همین روند پیش خواهید رفت.

همون قدر غذا می خورید که قبل از رژیم گرفتن هم می خوردید

پینکاس یادآروی می کنه که وقتی که بدن تون به حجم کمتری برسه به مواد غذایی کمتری هم احتیاج داره. یعنی دیگه احتیاجی ندارین که به اندازه قبل از رژیم غذا بخورین. هم اینکه متابولیسم یا همون سوخت و ساز بدن تون هم کاهش پیدا کرده.

این همون اتفاقیه که وقتی پا به سن می ذاریم هم واسه مون به وجود میاد.

حساب چیزایی که میل می کنین از دست تون خارج شده

هر وسیله ای که می تونه کمک کنه رو به کار بگیرین، کاغذ، مداد یا هرچیزی که اندازه خوردن رو به یادتون بندازه. گانز عقیده داره که اگه این کار رو انجام ندین، کمتر در خوردن رعایت می کنین. خصوصا اگه در حال کم کردن اندازه کالری دریافتی هستین حتما این کار رو انجام بدین.

تمرین یا ورزشی که انجام می دید جوابگو نیس

وینهوفر که خود مربیه میگه خیلی از افراد مدتای طولانیه که به انجام یه ورزش مشغول هستن و بدون اینکه تغییری در بدن شون به وجود بیاد این کار رو تکرار می کنن. اگه ورزش یا تمرینی واسه یه مدت جوابگو نباشه حتما باید اونو عوض کرد.

مربی دیگری به نام «بریتنی مولینز» هم در تایید صحبت همکار خود میگه ورزشایی رو انتخاب کنین در شما انگیزه و هیجان رو هم به وجود بیارن. مثلا می تونین زومبا رو هم امتحان کنین که در کاهش وزن تون هم بسیار موثره.

.

منبع : alamto.com